In dit blog deel ik met je wat je als (startende) ondernemer nodig hebt als het gaat om software en tools. Als (startende) ondernemer weet je hoe waardevol/belangrijk het is om je tijd en je uitgaven goed te managen.

In welke fase je ook zit, je kunt er eigenlijk niet meer omheen dat je handige tools nodig hebt die het ondernemen wat makkelijker maken. 

Welke tools heb je nodig als je een onderneming start

Als je een onderneming start heb je in ieder geval klanten nodig. Want zonder klanten heb je geen onderneming.

En als je klanten hebt dan heb je ook een systeem nodig om je klantcontacten te managen.

Hoe en waar leg je  klantcontacten in vast

Je hebt een vaste plek nodig waar je de ontwikkelingen van je klant of van je bijna-klant (prospect) kunt volgen. Een CRM-systeem dus. CRM staat voor Customer Relationship Management.
Als je afspraken maakt met klanten of prospects en/of offertes en contracten opmaakt, dan is het ook nodig om die afspraken (op) te volgen, ongeacht of het een product is of een dienst die je aan de klant of prospect hebt aangeboden. 

Waar moet je op letten als je op zoek bent naar een CRM-systeem


Wil je meer weten of het vastleggen van klantgegevens en wil je weten waar je op kunt letten bij de keuze voor een CRM-systeem, bekijk dan mijn blog en video op "Heb je als ondernemer een CRM-systeem nodig".

Planningstool voor je Afspraken

Om snel en gemakkelijk afspraken te plannen met of door je klanten of collega’s zijn er vele tools die je hierbij kunnen helpen. 

Lees meer over de tools waar ik zelf ervaring mee heb en die ik zelf gebruik of heb gebruikt in Tools voor het automatisch inplannen van afspraken.

Online vergadertools

Er zijn inmiddels al meerdere tools waarmee je video-calls en vergaderingen makkelijk kunt regelen. Meer over vergadertools lees in je mijn blog  Online vergadertools voor je onderneming.

Managen van verschillende projecten

Als ondernemer heb je meestal allerlei projecten lopen, van kleine projectjes tot grotere en van eenmalige projecten tot steeds terugkerende projecten.

Om te zorgen dat je goed in beeld hebt wat je wanneer moet doen en welke stappen je moet doorlopen, is het gebruik van een tool voor projecten zeer aan te bevelen. Vooral als je met meerdere mensen (samen)werkt.
Zelf gebruik ik 2 verschillende tools voor projecten, namelijk Asana en Trello.
In mijn blog Tools om projecten te managen lees je over mijn ervaringen met deze tools.

Boekhouden voor ondernemers

Uiteindelijk kun je er niet omheen, je eigen administratie. Het is natuurlijk van groot belang dat je altijd inzichtelijk hebt wat er binnenkomt en wat er uitgaat, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
Bij de keuze voor een systeem, geldt ook hier weer dat het afhangt van je wensen en ook wat je zelf gaat doen en wat je gaat uitbesteden.
Maak je gebruik van een accountant, een administratiekantoor of doe je de administratie (deels) zelf? Heb je veel boekingen, heb je meerdere handelsnamen, wil je veel automatiseren of juist niet?
De meeste systemen bieden je een gratis proefperiode aan. Maak hier gebruik van! Zo ontdek je al heel snel wat voor jou het beste gaat werken. 

In mijn blog Boekhouden voor ondernemers ga ik wat verder in op welke wensen bepalen welk boekhoudsysteem voor jou geschikt is. 

Last but not least… Hoe ga jij je wachtwoorden beheren?

Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt, het beheren van je wachtwoorden.

Maar... Op het moment dat je ondernemer wordt ga je wel heel snel ontdekken dat het eigenlijk niet meer te doen is om geen systeem te hebben voor je wachtwoorden.

Zelf gebruik ik al jaren een wachtwoordmanager, dat is een digitale kluis voor je wachtwoorden.

Mijn favoriete tool is Lastpass, maar uiteraard heb je ook voor het beheren van wachtwoorden meerdere tools die je kunt gebruiken.

Wil je alles weten over wachtwoorden en het beheren ervan, lees dan ook mijn blog "Hoe je veilig en makkelijk je wachtwoorden beheert.

Aanvullingen of tips?

Als je tot hier bent gekomen, dank ik je voor de genomen moeite.
Ik ben me ervan bewust dat er nog vele andere tools en technieken zijn die aandacht verdienen voor ondernemers. In dit blog heb ik geprobeerd een basis te leggen van een aantal tools die je nodig hebt om te kunnen ondernemen en ik heb de tools die ik zelf gebruik of heb gebruikt nader toegelicht in dit blog of in een ander blog. 

Als je echt productief wilt zijn, zorg dan voor een systeem die voor jou werkt en waarmee jij je werk gedaan krijgt.

Ontdek welke onderdelen je nodig hebt voor het maken van je eigen systeem waarmee je productief zult zijn. Download de blauwdruk voor productiviteit en krijg inzicht in waarom je een systeem nodig hebt en hoe je dit zelf kunt gebruiken.