Als je geen mail meer kunt versturen of ontvangen dan kunnen daar verschillende redenen voor zijn. In dit blog benoem ik de belangrijkste oorzaken en hoe je dit oplost.
Waarom kan ik geen mail verzenden maar wel ontvangen?
Wanneer je wel email kunt ontvangen, maar niet kunt verzenden, dan is de kans groot dat je internetprovider de standaard uitgaande mailpoort 25 blokkeert. Vele internetproviders doen dit om meer controle te hebben over je mailgedrag, poort 25 kan dan enkel gebruikt worden in combinatie met hun eigen mailservers.
Als je
- geen e-mail kunt verzenden,
- e-mail blijft hangen tijdens het verzenden
- geen nieuwe e-mail ontvangt.
- e-mails niet kunt openen of lezen,
controleer dan de synchronisatie-instellingen.
Om de synchronisatie-instellingen te controleren:
Open de Gmail-app
Klik op je profiel
Kies voor Accounts op dit apparaat beheren
Zet de optie “Gegevens automatisch synchroniseren” aan
Waarom verstuurt Gmail mijn mail niet
Zorg dat je verbonden bent met wifi of mobiele data. Heb je een langzame verbinding, dan kan het enige tijd duren voordat je e-mail wordt verzonden. Als je een e-mail hebt verzonden via een e-mailclient zoals Apple Mail of Outlook, probeer je de e-mail te verzenden via mail.google.com of via de Gmail-app.
Waarom blijft mail in Postvak Uit in Gmail staan?
Als een bericht in het Postvak UIT blijft staan, is dit meestal omdat het bericht een grote bijlage heeft. De meest handige oplossing is een link op te nemen naar de bijlage in plaats van het meesturen van het bestand.
Wat als je niet meer kunt inloggen omdat je het wachtwoord bent vergeten
Als je niet meer kunt inloggen, wil je dat natuurlijk zo snel mogelijk oplossen. Er zijn een aantal manieren waarop je weer toegang kunt krijgen tot je Gmail-account.