Gebruik je binnen Gmail labels om mail van klanten te beheren?

Ben jij ook iemand die binnen Gmail voor elke klant een apart label aanmaakt om alle mailwisselingen met de klant te bewaren?
En heb je dan nu inmiddels ook tig labels?
Je bent zeker niet de enige. Ik hoor het heel vaak van ondernemers. Ze beheren vaak voor elke klant met wie ze mailcontact hebben, een apart label binnen Gmail.

Op zich niets mis mee natuurlijk.
Want als je met een beperkt aantal klanten werkt, dan is dat ook best nog te doen. Je houdt dan nog vrij gemakkelijk het overzicht. Maar wat als je best veel klanten hebt? Dan is het vaak niet echt overzichtelijk om voor al je klanten een label te gebruiken binnen Gmail. Je blijft maar scrollen om bij het juiste label te komen.

Wist je dat er binnen Gmail een geweldig alternatief is om al je klanten overzichtelijk te beheren?

Je kunt Gmail oftewel je Google Account gebruiken als CRM-systeem. De verschillende productiviteitstools binnen je Google Account werken perfect met elkaar samen. Hierdoor kun je vanuit je Mail, je contacten, je notities, taken en agenda, altijd alle informatie over je klant raadplegen en wijzigen.  

Binnen Gmail heb je een directe koppeling met je contacten

Door het raadplegen van een contact in Google contacten zie je in één oogopslag alle interacties met de klant. De mail, de afspraken, de notities zoals gespreksverslagen, maar ook de taken.

Wat kun je nog meer met Google Contacten

Je kunt al je contacten eenvoudig beheren met Google Contacten binnen je Google Account. Daarnaast kun je één of meerdere labels toekennen aan Contacten, zodat je ze aan de juiste producten of diensten kunt koppelen. 

Zo kun je binnen Contacten ook groepen maken. Op deze manier kun je bijvoorbeeld veel contacten tegelijk mailen.

Dus door Gmail te gebruiken als CRM heb je per contact veel meer informatie direct beschikbaar dan alleen de mail en je kunt de contacten segmenteren. 

En het mooie is dat het je helemaal geen extra tijd kost, je moet alleen even leren hoe je ermee kunt werken.

google contacten

Dat Gmail zoveel mogelijkheden heeft is bij vele ondernemers (nog) niet bekend

Dat veel mensen dit (nog) niet gebruiken, heeft vooral te maken met het feit dat ze vaak niet weten van het bestaan van deze vergaande integraties.

Gmail heeft zoveel mogelijkheden, ze lijken soms alleen een beetje verstopt, dus je moet eigenlijk weten van het bestaan voordat je ze vindt. 

Het gebruik van filters en labels zorgt voor minder ballast in je INbox

Je hebt nu een aantal Tips waarmee je zou kunnen zorgen voor een Lege Inbox. Eén daarvan is het gebruik van filters van labels. Door het gebruik van veel filters en een beperkt aantal labels zorg je voor meer overzicht in je INbox. Heb je het bericht over filters en labels gemist? Dan kun je dit bericht hier alsnog lezen.

Voor veel ondernemers blijft het soms toch nog lastig om overzicht te houden over de INbox

In de praktijk blijkt het inderdaad voor veel ondernemers lastig om hun INbox opgeruimd en overzichtelijk te houden.

Natuurlijk weet iedereen dat je met een lege INbox en de juiste opvolgacties zorgt voor overzicht en dus rust. 

En toch gaat dat niet altijd zo gemakkelijk. 

Zorg voor vaste routines zoals vaste momenten waarop je de mail behandelt en plan de taken in op die momenten dat je er tijd voor vrijmaakt. Voeg nog wat discipline en rond de taken die je gepland hebt af.

Lukt dat niet, plan het dan direct weer in voor een ander moment waarop je het alsnog afrond. Zo zorg je dat er geen open eindjes blijven 'hangen'. 

Als jouw productiviteit wel wat beter kan

Als het niet zo makkelijk gaat als je dacht en als je wat meer structuur nodig hebt om je zaken gedaan te krijgen, download dan hieronder 5 Essentiële Tips die je meteen kunt toepassen en waarmee je direct tijd bespaart.

>